BLOG

Blog

door info 04 nov., 2019
Spotify is een lichtend voorbeeld. Het muziekstreamingsbedrijf dankt zijn succes onder meer aan zijn bijzondere organisatiestructuur. Bij de technische afdeling geen hiërarchische, top-down managementstructuur. De medewerkers zijn er verdeeld in zogenaamde squads (ontwikkelingsteams), die weer in dwarsverbanden samenwerken in tribes, alliances en guilds. Alle teams zijn zelfsturend. De muziekdienst houdt zo de medewerkers betrokken bij het bedrijf en speelt snel in op veranderingen en behoeftes in de markt. Ook Nederland kent zijn eigen succesverhalen van agile werken. Coolblue doet het, net als WeTransfer, TomTom, ING en Achmea. Het lijkt wel alsof je als bedrijf achterblijft als je níet agile werkt. Maar wees gerust. Agile werken is niet voor iedereen weggelegd. Stel jezelf dus eerst de volgende vragen om te kijken of agile binnen jouw organisatie wel van toegevoegde waarde is. 1. Waarom moet je eigenlijk Agile zijn? Niets moet. Het is geen must. Agile betekent dat je als organisatie of afdeling beweegbaar en flexibel wilt werken. Geen uitgebreide projectplannen bedenken, maar direct kortcyclisch werken met oog voor de klant. In korte tijdframes van enkele weken (de zogeheten ‘sprints’) voer je een project uit. Na elke sprint kijk je naar de uitkomst en bepaal je de volgende logische stap. Op die manier kun je makkelijk inspelen op bijvoorbeeld veranderende wensen. Je kunt meteen bijsturen en aanpassen. Deze lenige manier van werken past goed bij situaties waar vooraf niet duidelijk is welk resultaat gewenst is en hoe dit te realiseren is. Verder is Agile vooral een manier van denken. Agile ‘zijn’ is geen doel op zich, het moet bijdragen aan de organisatiedoelen. 2. Heb je een stip op de horizon? Het is belangrijk dat duidelijk is waarom je agile wilt werken. Bijvoorbeeld om medewerkers centraal te stellen, je teams te motiveren. Je wilt dichter op de behoeften van de klant zitten, op de veranderingen in de markt en sneller (deel)producten afleveren. Uiteindelijk gaat dat allemaal leiden naar dat ene, concrete langetermijndoel van het bedrijf. Niet alleen bij jou, maar bij iedereen binnen de organisatie moet helder zijn wat deze nieuwe manier van werken oplevert. Bij zowel de directie als de werkvloer. Zonder draagvlak komen deze veranderingen nooit van de grond. 3. Is jouw management niet bang voor veranderingen? Heel algemeen kun je zeggen dat multinationals of publieke organisaties minder de urgentie voelen om te veranderen. Dergelijke bedrijven hebben veel last van hiërarchie waardoor het invoeren van zelfsturende teams en een nieuwe manier van leidinggeven niet (direct) met groot enthousiasme wordt ontvangen. In de praktijk zijn het dan ook vooral startups en kleine, innovatieve organisaties die aan de slag gaan met agile werken. Goed aansluiten bij de wensen van de klant is immers een voorwaarde om te overleven. Als je agile wilt introduceren, helpt het als de organisatiestructuur al redelijk vlak is. Oftewel, vooral veel verantwoordelijkheid op de werkvloer en overlappende directieteams. 4. Heb je de juiste kennis in huis? Agile teams zijn multidisciplinair. De IT-afdeling werkt samen met sales, communicatie met de productieafdeling. Medewerkers moeten zich durven openstellen voor ideeën en invloeden vanuit andere disciplines. Dat kan best eng zijn. Andersom moeten ze feedback durven leveren op het werkterrein van hun collega’s. Dat vergt het nodige onderlinge vertrouwen. Hoe dan ook is agile werken makkelijker gezegd dan gedaan. Het is daarom belangrijk om mensen met ervaring en kennis in huis te hebben of te halen, zeker voor de meer sturende functies. Contact zoeken met MoFan is daarin een eerste stap, wij hebben ervaren Scrum Masters, Product Owners, Product Managers, Release Train Engineers en ook Change en Project Managers die een Agile Transformatie van binnenuit tot stand brengen. 5. Heb je budget hiervoor? Organisaties zullen hun mensen de ruimte en tijd moeten geven om zich deze manier van werken eigen te maken. Een nieuwe werkwijze aanwennen kost in het begin namelijk altijd iets meer tijd. En dat gaat – op korte termijn – ten koste van de productiviteit. Na een paar maanden zit agile werken zo in het systeem dat het geen extra moeite meer kost. Daarnaast is een budget voor een kleine make-over van je kantoorinrichting ook handig. Want medewerkers die agile werken, willen de voortgang van het proces delen op schermen of whiteboards of plakken muren vol met geeltjes. Daarnaast hebben ze behoefte aan ruimtes om (korte) efficiënte meetings te houden. Agile werken vraagt dus ook om een ‘lenig’ kantoor. 6. Ben jíj er ook echt klaar voor? Zoals gezegd verandert de manier van leidinggeven bij agile werken. Je kan als manager een heel scala aan verschillende teams en disciplines onder je vleugels krijgen, mensen met wie je eerder nooit zoveel van doen had. Je bent bezig met zogeheten faciliterend leiderschap, niet meer met top-down management. Je moet je verworvenheden, ja, zelfs je status deels opgeven. Dat kan even slikken zijn. Heb je op alle 6 vragen ‘ja’ geantwoord? Dan zal agile voor jouw organisatie ongetwijfeld vruchten afwerpen. Neem contact op met MoFan, wij hebben ervaren Scrum Masters, Product Owners, Product Managers, Release Train Engineers en ook Change en Project Managers die een Agile Transformatie van binnenuit tot stand brengen. Succes!
door info 02 nov., 2019
Veel organisaties focussen ten behoeve van de transformatie op het inrichten van agile teams. In een paar maanden leren de teams van bijvoorbeeld ingehuurde coaches de basis van agile werkvormen als Scrum of Kanban. Daarna “werken we Agile”. De werkvloer doet nu toch alles wat in de Scrum guide staat? Door naast uw eigen mensen te werken, gaat het Team of Teams van MoFan dezelfde verandering door als uw organisatie en daardoor kunnen zij sneller en beter reageren dan een Agile Coach. En omdat zij onderdeel zijn van het bedrijf leveren de Professionals van MoFan daarnaast ook resultaten en verdienen zij zichzelf terug! Wil je weten hoe, download dan deze whitepaper, hierin leggen wij uit waarom veel Agile Transformaties mislukken en waarom MoFan wel succesvol is.
door info 14 okt., 2019
Product managers are the glue that bind the many functions that touch a product—engineering, design, customer success, sales, marketing, operations, finance, legal, and more. They not only own the decisions about what gets built but also influence every aspect of how it gets built and launched.
Share by: